In het vorige artikel bespraken wij al hoe een briljant app-idee tot leven komt. Hierin namen we je mee in de eerste stappen binnen de inventarisatie fase. In dit artikel gaan we hier verder op in.

Yvette wil met haar app hoogwaardige kunst aanbieden dat (onder andere) door middel van crowdfunding kan worden aangeschaft. Zij kwam al meerdere keren bij ons langs voor de inventarisatie van haar app-idee. Tijdens een inventarisatie wordt een minimaal werkbare versie (oftewel MVP) van het app-idee uitgewerkt in de vorm van een uitgebreid interactiemodel. Die minimaal werkbare versie bevat alleen de belangrijkste functionaliteiten (need to have’s). In daaropvolgende sprints kunnen extra functionaliteiten (nice to have’s) toegevoegd worden. Dat doen we ook bij het idee van Yvette.

Belangrijke functionaliteiten

Het doel van Yvette’s app is om mensen te helpen om op een laagdrempelige manier hoogwaardige kunst aan te schaffen. We bespraken de belangrijkste functionaliteiten die daarvoor van belang zijn.

De opdrachtgever moet onder andere:

  • Een product kunnen markeren / reserveren;
  • ‘Werk in opdracht’ kunnen geven aan een kunstenaar;
  • Geld kunnen ‘storten’ op een product of bepaalde opdracht;
  • Mensen kunnen uitnodigen om mee te betalen aan het product of de opdracht.

De kunstenaar moet onder andere:

  • Producten op zijn of haar productpagina kunnen plaatsen;
  • ‘Werk in opdracht’ aanvragen kunnen inzien;
  • Een werk in opdracht kunnen accorderen.

Process flow

In het vorige artikel zagen we op basis van welke input Ron, onze interactie designer, een ontwerp maakt. In de inventarisatie fase werkt Ron onder andere de process flow uit. Een process flow is een overzicht waarin een bepaald proces binnen de app visueel wordt weergegeven. De ‘betaalflow’ ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Belangrijk is dat hierin elk scenario is uitgewerkt: je ziet nergens een ‘los eindje’ in het overzicht. Elke optie of keuze in de app gaat verder of weer terug naar een bepaalde fase in het proces. Is dat niet het geval, dan is dit voor de gebruiker onduidelijk. En als een app niet goed werkt, is de kans klein dat een gebruiker het blijft gebruiken.

Het interactiemodel

Na het procesoverzicht legde Ron zijn ontwerpen aan Yvette voor. De designs en procesflow bespraken we uitgebreid en met de feedback van Yvette werkten we het interactiemodel uit. Dit is een klikbaar ontwerp van de app.

Hieronder zie je een aantal screenshots van belangrijkste pagina’s in de app.

De homepage van de app:

De themapagina:

Als bezoeker kan het zijn dat je op zoek bent naar een product in een bepaald thema (klassiek, modern) of van een bepaalde artiest. Daarvoor zijn themapagina’s (een overzicht met alle producten die in een bepaalde stijl of categorie vallen) en de artiestenpagina’s aangemaakt.

De artiestenpagina ziet er als volgt uit:

We hebben kunstenares Svetlana Tartakovska en haar ontwerpen hier als voorbeeld genomen. Naast een omschrijving van de artiest en haar producten, worden er ook reviews getoond. De ervaringen van andere klanten dienen als social proof, een methode om mensen te motiveren door sociale invloeden. Wij verwachten dat deze reviews vooral belangrijk zijn om het vertrouwen te kweken voor het ‘werk in opdracht’ – omdat de uitkomst hiervan niet altijd van tevoren bekend is.

De artiesten die hun artikelen op de webapplicatie (of website) plaatsen hebben elk een eigen profielpagina. Hierop zien ze een overzicht opdrachten die ze hebben ontvangen. Daarnaast kan de artiest vanaf deze pagina een nieuw product toevoegen op de website.

Het winkelmandje

Zodra de bezoeker een product heeft gekozen, wordt deze toegevoegd aan zijn of haar winkelmandje. Wanneer je klikt op het winkelmandje, dan zie je een overzicht van de producten die je besteld heeft.

Hier krijg je een overzicht van je bestellingen, als ook eventuele aanvragen voor werk in opdracht die je hebt verstuurd. Maar je ziet ook de projecten die je hebt opgestart en waar funding voor verzameld moet worden.

Het belang van een uitgebreide inventarisatie

Zoals je ziet moet er behoorlijk wat uitgewerkt worden tijdens de inventarisatie fase om het app idee om te zetten in een. Geen wonder dat er wel eens stappen worden overgeslagen. Zo’n ‘tijdsbesparing’ tijdens de inventarisatie komt op een later moment echter als een driedubbele boemerang terug. Als de process flow en structuur van een app in de basis niet goed uitgewerkt zijn, moeten er op een later tijdstip namelijk zaken geïmproviseerd worden. Daarmee loop je het risico op een minder sterke ‘houtje-touwtje’ oplossing.

Bovendien helpt een uitgebreide inventarisatie fase je prioriteren. Wat is het doel van de app? Welke functionaliteiten heeft de app écht nodig? En waarom? Door alle scenario’s van de MVP goed uit te werken, is voor iedereen duidelijk (die betrokken is bij de bouw van de app) hoe de app eruit moet komen te zien. Dit zorgt voor minder onduidelijkheden of foutkansen tijdens de bouw van de app.

En nu?

Afgelopen donderdag gaf Yvette ons feedback op de proces flow en de ontwerpen. Aan de hand daarvan hebben we samen vastgesteld wat nog toegevoegd en/of aangepast moet worden. Ron verwerkt dit in de process flows en de ontwerpen.

Is het interactiemodel klaar? Dan kan Yvette deze gebruiken om potentiële stakeholders enthousiast te maken, zoals kunstenaars, investeerders en app bouwers.

Meer weten over hoe wij te werk gaan? Bekijk dan onze werkwijze.