Waarom wij software ontwikkelen volgens het “Don’t Make Me Think” principe

Waarom wij software ontwikkelen volgens het “Don’t Make Me Think” principe

Websites en apps. De één ziet er ingewikkeld uit, de ander is in één oogopslag overzichtelijk. Maar maakt overzichtelijkheid een relatief simpele website, of komt hier toch wat meer bij kijken?

Schrijver Steve Krug schreef vijftien jaar geleden een boek, getiteld Don’t Make Me Think. Het boek gaat over online gebruikersvriendelijkheid. De insteek is dat bijvoorbeeld een webpagina zelfverklarend moet zijn.

Ogenschijnlijk simpel dus.

Bezoekers zouden niet moeten nadenken. Maar ‘simpel en eenvoudig’ betekent niet automatisch gemakkelijk, of eenvoudig om te ontwikkelen. Vaak is er juist veel tijd in de achterliggende techniek gestoken, die het dan vervolgens maakt tot een ‘simpel’ en overzichtelijk eindproduct.

Dat een simpel ogende website of webapplicatie uiteindelijk niet per sé gemakkelijk is, blijkt uit gesprekken die we soms voeren met klanten.

Stel, iemand laat iets ontwikkelen dat overzichtelijk oogt. De ontwikkelaar is er volgens de klant lang mee bezig geweest en deze stelt dan ook de vraag: “Waar zit het ‘m dan in?” 

Het zit ’m juist in de achterliggende techniek, het totaalpakket. Het geraamte van waaruit makkelijk een aanpassing en een uitbreiding toegepast kan worden. Om het Don’t Make Me Think gevoel te laten slagen, moeten er vele onzichtbare elementen in verwerkt worden om de gebruikerservaring te optimaliseren.

Bij beeproger denken we heel sterk vanuit deze gebruiksvriendelijkheid, het uiteindelijke doel en vanuit de acties van uw bezoekers. Tot welke actie moeten zij over gaan? Wat is het doel van uw website en/of applicatie?

Met het Don’t Make Me Think in het achterhoofd, bouwen wij websites en apps om deze gewenste acties van jou en de bezoekers/gebruikers heen.

PS Deze artikelen vind je vast ook interessant: